How To SEO: Starten met Zoekmachine Optimalisatie

How To SEO - Roze Pepers - blog - SEO - Zoekmachine Optimalisatie

SEO is een mooie afkorting voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine optimalisatie. Weinig bedrijven maken er gebruik van en al helemaal weinig bedrijven weten dat SEO (eigenlijk) gratis is. Als je de uren die je erin moet steken om je website SEO-proof te maken niet meetelt is het dat ook. Denk je nu? GRATIS? Dat wil ik ook. En dat snappen we want we blijven Nederlanders, maar makkelijk is het echt niet. De meest gestelde vragen over dit onderwerp op Google zijn niet voor niets: Wat betekent SEO? Wat houdt SEO eigenlijk in? Hoe werkt SEO? En waar moet je beginnen als je met SEO wil starten?

Lees snel verder, wij vertellen jullie (bijna) al onze geheimen (en dat kost je maar 5 minuten leestijd).

Google Facts

Meer dan 95% van de mensen in Nederland zoekt via Google en de op 1 na grootste zoekmachine is YouTube. Een aantal jaren geleden stonden er een vaste set bedrijven op 1, waar die merken dan ook tijden bleven staan. Maar Google is met de jaren een stuk slimmer geworden en houdt rekening met welke persoon er aan het zoeken is en op welk apparaat je aan het zoeken bent. Op je telefoon krijg je namelijk met hetzelfde zoekwoord andere dingen te zien dan met je laptop. Google is zelfs zo slim dat het lokale aspecten toe kan kennen aan bepaalde zoektermen. Zoek je op supermarkt dan kijkt Google naar supermarkt die het dichtst bij jou in de buurt is op dat moment. Wij vinden het maar knap wat Google allemaal voor ons uitzoekt. Maar je bepaalt nog altijd zelf waar je op klikt, om je een beeld te geven van het gemiddelde van Nederland, hier wat leuke feitjes.

Want wist je dat:

  • 25% van de mensen klikt op de bovenste (betaalde) advertentie;
  • 30% van de mensen klikt op het eerste organische zoekresultaat;
  • 15% van de mensen klikt op het tweede organische zoekresultaat;
  • 10% van de mensen klikt op het derde organische zoekresultaat.

Conclusie: er klikken meer mensen op iets waar jij niet voor betaald hebt.

 

Pijlers van SEO (zoekmachine optimalisatie)

Maar wat is SEO nou eigenlijk? Zoekmachine optimalisatie houdt in dat je jouw website zo goed mogelijk inricht voor Google. Je zorgt dat je website de juiste woorden bevat, antwoord geeft op de juiste vragen en niet te vergeten, dat je website aan de achterkant goed is ingericht.

Google let namelijk op de volgende drie punten:

  1. Techniek: de techniek die achter de website hangt moet goed en up-to-date zijn.
  2. Content: zonder content valt er weinig te vinden voor de gebruikers van zoekmachines.
  3. Autoriteit: als twee webpagina’s min of meer hetzelfde zijn qua content, dan gaat Google kijken naar de populariteit van jouw website

Maar met alleen het volgen van deze 3 pijlers ben je er nog niet. Er zijn een aantal stappen die je kunt doorlopen om de content die je gaat creëren zo SEO-proof mogelijk te maken. En wij leggen ze graag aan je uit.

Stap 1: Bepaal primaire zoekwoorden

Met welke woorden zoeken lezers in Google? Wat zijn relevante zoektermen? Dit zijn vragen die je jezelf kan stellen om primaire zoekwoorden te bepalen. Maar typ zelf ook gewoon eens in Google wat zoekwoorden in die bij jouw bedrijf passen en scroll helemaal naar beneden. Google geeft je namelijk gratis en voor niets suggesties en gerelateerde zoekopdrachten.

Stap 2: Bedenk je werktitel en tussenkoppen

Denk na over vragen die gesteld kunnen worden over jouw zoektermen. Wat is, waarom gebeurd, hoe werkt, voordelen/nadelen van (wij kunnen hier uren mee doorgaan). Als je deze vragen voor jezelf in een bestand zet, weet je een beetje wat je wilt gaan schrijven.

Stap 3: Ga kijken naar exacte zoektermen

Er zijn een hoop handige programma’s die jou kunnen vertellen welke exacte zoektermen personen gebruiken. Je typt jouw zoekwoord in, en een programma als Mangools geeft jouw een lijst met meest gebruikte exacte zoektermen.

Stap 4: Begin met schrijven

Het is belangrijk een tekst SEO-proof te schrijven, maar hou het wel leuk! Schrijf dus voor jouw doelgroep en zorg dat de tekst interessant blijft. Ga daarna kijken of je je vast hebt gehouden aan je werktitels en zorg dat je je vragen in de tekst zo goed mogelijk beantwoord (Google vindt het namelijk heerlijk als je duidelijk antwoord geeft op een vraag).

Stap 5: Tekst is klaar!

Je tekst staat, is vlot geschreven én bevat de juiste zoekwoorden. Nu is het belangrijk de achterkant te optimaliseren. Zorg dat je URL het zoekwoord bevat, je titel tag juist is en er een goede meta omschrijving staat.

Stap 6: Optimaliseer de indirecte factoren

Als laatste ga je kijken naar de bouw van je website, zorg je dat je website binnen 1 seconde laadt, al je afbeeldingen een alt-tekst bevatten en converteren zo makkelijk mogelijk maakt.

Wanneer je deze stappen volgt is het begin gemaakt, maar hét echt doen vraagt veel tijd en de benodigde kennis. Wij als Roze Pepers helpen jou daarom graag. Wij zorgen dat jouw website volledig SEO-proof wordt. Wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie? Neem contact met ons op.

Lees ook